Niechciane myśli.

| by | Uncategorized | 0 comments:

Siedzisz na kanapie próbując skupić się na filmie. Nic z tego jednak nie wychodzi.

Chcesz zasnąć. Nic z tego nie wychodzi. Po Twojej głowie krążą różne myśli, powracają liczne wspomnienia, sceny z przeszłości i bardzo często wzbudzają w Tobie niepokój. Stan ten przyczynia się do Twojego, co raz gorszego samopoczucia a czym bardziej starasz się wyrzucić natarczywe, niechciane myśli, z tym, że one powracają ze zdwojoną siłą?

Prawdopodobnie dopadała Cię RUMINACJA. Co to? Jak sobie z nią poradzić?

Ruminacja to pojęcie psychologiczne, które określa stan powracających uporczywych myśli na jakiś temat. Wielu z nas przeżuwa daną myśl przez dłuższy czas by ją całkowicie przeżuć i strawić w całości. Jednak zdarza się również tak, że mimo licznego przeżuwania nie trawimy danej myśli. Intensywne myślenie na jeden konkretny temat jest stanem naturalnym, pojawia się z reguły, gdy nasz mózg mierzy się z jakimś nierozwiązanym problemem, sytuacją czy trudnością z przeszłości.

Jeśli uporczywe myśli ciągle powracają a Twoje energia idzie w ciągłe ich „rozkminianie” może to się odbijać na Twoim nastroju, samopoczuciu a nawet na zdrowiu. Co należy w tej sytuacji zrobić? Przejść od myślenia do działania i zająć się przyczyną powracających myśli. Oczywiście w życiu nie ma jednakowych sytuacji a jedynie podobne. Są sytuacje, w których nic więcej nie można zrobić poza akceptacją rzeczywistości i stanu obecnego. Są jednak również sytuacje, w których nasza wrażliwość jest tak duża, że powracające myśli powracają przy każdej możliwej sytuacji. Co sugeruję Ci w takim stanie rzeczy? Naucz się radzić sobie z uporczywymi myślami. Jak?

1. Zwiększ tolerancję na Twoje myśli.

Pamiętaj, że Twoje myśli to tylko myśli. Nic więcej. Myśli to nie jest rzeczywistość, to nie jest prawda ani fakty. Zdaj sobie sprawę, że myśli nie można traktować jak rzeczy czy jak fakty. Każdy z nas może pomyśleć sobie jedno, może pomyśleć coś innego i jeszcze coś innego. Pozwól myślom swobodnie przepływać. Weź kartkę i długopis i przeanalizuj ile przepływających myśli ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Zdziwisz się, w jakim Matrixie niekiedy żyjemy 🙂

2. Zarządzaj myślami.

Są różne strategie zarządzania i tłumienia niechcianych myśli. Ja dzisiaj skupię się na strategii Daniela Wegnera, amerykańskiego psychologa badającego zjawiska uwagi i tłumienia niechcianych myśli.

Pierwsza strategia, to:

Odkładaj dane myśli na później np. „o tym jak mąż zdradzał trzy lata temu pomyślę za dwie godziny a tymczasem posłucham muzyki i zjem kolację”.

Druga strategia, to świadoma ekspozycja na daną myśl np. „przez 10 minut będę myśleć jak zostałam potraktowana przez szefa podczas ostatniej rozmowy”. Ta strategia pozwala zamknąć nam myśli w dane ramy, co stwarza większe szanse, że myśl nie będzie wyskakiwać w najmniej spodziewanych momentach.

3. Odwróć uwagę.

Znajdź czynność, które absorbuje Twoją uwagę np. hobby, książka, aktywność fizyczna czy gotowanie :). Naucz swój mózg, że jeśli niechciana myśl będzie wracać to Ty powracasz do innej czynności. Jeśli znajdziesz interesujące zajęcie, istnieje duża szansa, że Twój mózg wyprze powracające myśli. Przecież trudno skupiając się na gotowaniu zupy TOM YAM rozmyślać o czymś innym 🙂 Warto byś pomyślał, jakie masz pasje w życiu – one są bardzo często „lekiem” na wiele problemów.

4. Rób mniej na raz.

Pamiętaj, że powracające niechciane myśli dotyczą wielu osób, ale najczęściej narażone są osoby, które mają mocno obciążone zasoby poznawcze – robią wiele rzeczy na raz. Koncentruj się na jednej czynności i realizuj ją od A do Z.
Pamiętaj, że stawianie zbyt wielu pytań może Cię jeszcze bardziej ranić. Wielu z nas szuka na siłę racjonalnego wytłumaczenia zadając sobie pytanie:, „Dlaczego … „ Proponuję Ci spojrzenie na życie jak na obraz składający się wielu puzzli i wyrzucenie z siebie, „Dlaczego”. Twoja przeszłość i teraźniejszość tworzy przyszłość. Każdy element naszego życia składa się na to, co jest dzisiaj, co jest tu i teraz. Stawienie zbyt wielu pytań wprowadza Cię w pętlę, bo nie na każde pytanie otrzymasz odpowiedź. Proponuję Ci dwa rozwiązania: zmień sytuację, która dostarcza Ci niechcianych myśli a jeśli to nie możliwe to zaakceptuj ten stan wykonując powyższe czynności.

 

A na koniec dedykuję Ci cytat Marka Twaina: „Za dwadzieścia lat bar­dziej będziesz żałował te­go, cze­go nie zro­biłeś, niż te­go, co zro­biłeś. Więc od­wiąż li­ny, opuść bez­pie­czną przys­tań. Złap w żag­le po­myślne wiat­ry. Podróżuj,  śnij, od­kry­waj.”

…. A więc … Odwiąż liny z niechcianymi myślami i płyń na otwartych wodach!

­